Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 10-Οκτ-2018 00:01

    #Τράπεζες: Βρείτε λύση τώρα!

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Παπακωνσταντίνου 

    Η ανάγκη εξεύρεσης λύσης αλλά κυρίως συνεννόησης και επικοινωνίας τόσο σε θεσμικό όσο και σε πολιτικό επίπεδο, είναι απαραίτητη για να αποφευχθεί μία αυτοεκπληρούμενη καταστροφή. 

    Η κατάρρευση των τραπεζικών μετοχών στο Χρηματιστήριο, που απηχεί στην έλλειψη εμπιστοσύνης εκ μέρους των ξένων επενδυτών για τη δυνατότητα των τραπεζών να υπερβούν χωρίς περαιτέρω σημαντικούς κραδασμούς τον σκόπελο των κόκκινων δανείων, αρχίζει να λαμβάνει συστημικές διαστάσεις. Όπως συστημικό κίνδυνο αποτελεί και για την ίδια την οικονομία η "ομηρία" των τραπεζών και η αδυναμία τους να χρηματοδοτήσουν την οικονομία. 

    Η ώρα δεν είναι κατάλληλη για απόδοση ευθυνών, γιατί χρειάζεται να ληφθούν κρίσιμες αποφάσεις ώστε να διασφαλιστεί και η εύρυθμη λειτουργία του τραπεζικού συστήματος αλλά και η ομαλή λειτουργία της αγοράς. Για να συμβεί αυτό όμως, θα πρέπει όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές να κατανοήσουν ότι αποτελεί κοινό συμφέρον η εξεύρεση λύσης και ότι οποιαδήποτε καταστροφική συνέπεια θα αφορά το σύνολο της χώρας και όχι απλά όσους έχουν τη διοικητική ευθύνη σήμερα. Αν και βεβαίως, οι πρώτοι που πρέπει να κατανοήσουν ότι είναι ώρα δράσης, είναι οι κυβερνώντες...

    Με τα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί εκείνο που πρώτα από όλα απαιτείται είναι να υπάρξει μία γερή ενίσχυση της αξιοπιστίας του συστήματος, μία τονωτική ένεση στην αξιοπιστία των τραπεζών. Και επειδή όπως συνήθως συμβαίνει στο παιχνίδι έχει μπει έντονα και ο παράγων "κερδοσκοπία", είναι κρίσιμο να αναστραφεί η σημερινή αρνητική ψυχολογία. Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν, όπως άλλωστε έχουν καταδείξει και τα ρεπορτάζ του Capital.gr, απαιτείται δραστική και άμεση λύση για την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, είτε αυτή θα είναι μία βίαιη "εκκαθάρισή" τους από την κάθε τράπεζα ξεχωριστά με τα μέσα που διαθέτει, είτε θα πρόκειται για μία λύση που θα ελαφρύνει συνολικά τους τραπεζικούς ισολογισμούς από το υπερβολικό βάρος των NPLs.

    Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Capital.gr και της Νένας Μαλλιάρα, η δημιουργία ενός ειδικού σχήματος (Αsset Protection Scheme - APS) που μελετά η κυβέρνηση (αποσκοπώντας ουσιαστικά στη δημιουργία μίας "bad bank” σε κάθε τράπεζα) με παροχή κρατικών εγγυήσεων, εκτιμάται ότι θα βοηθήσει τις τράπεζες,  αφενός αν γίνει πολύ σύντομα, αφετέρου αν δεν προκαλέσει ζημιές στους ιδιώτες επενδυτές. Ταυτόχρονα, όμως, θα πρέπει να βρεθούν οι ισορροπίες ώστε οι κίνδυνοι να μην μετατοπιστούν από τον τραπεζικό τομέα στο ελληνικό Δημόσιο.

    Είναι σαφές ότι όλες οι προτεινόμενες λύσεις που μπορούν να συνδράμουν στην αντιμετώπιση του φαινομένου έχουν τη χρησιμότητά τους και θα πρέπει να συνεκτιμηθούν. Και σε ό,τι αφορά τα επιχειρηματικά δάνεια και σε σχέση με τα στεγαστικά. Γι' αυτό άλλωστε και από την αρχή του συγκεκριμένου άρθρου γίνεται λόγος για ανάγκη συνεννόησης... Ενδεικτικά λοιπόν αναφέρουμε την πρόταση για τα στεγαστικά δάνεια που υπέβαλε στην Ένωση Ελληνικών Τραπεζών ένα σημαντικό think tank, ο Κύκλος Ιδεών. Προτείνοντας "τη δημιουργία ενός μαζικού, τυποποιημένου προϊόντος αναδιάρθρωσης μη εξυπηρετούμενων στεγαστικών δανείων. Οι 4 συστημικές τράπεζες σε συνεργασία με έναν κρατικό φορέα (π.χ. ο ΟΕΚ/ΟΑΕΔ) να δημιουργήσουν ένα μαζικό τυποποιημένο προϊόν αναδιάρθρωσης μη εξυπηρετούμενων στεγαστικών δανείων με τα εξής χαρακτηριστικά: 

    Α) διάρκεια 25 έτη,
    Β) επιτόκιο Euribor μηνός + 1%.
    Γ) διαγραφή εξωλογιστικών τόκων, 
    Δ) επιδοτούμενο επιτόκιο από τον ΟΕΚ για 6-9 έτη,

    Το προϊόν αναδιάρθρωσης θα έχει χαρακτήρα δημόσιας προσφοράς. Κάθε δανειολήπτης στεγαστικού με χαμηλό υπόλοιπο οφειλής, που έπαυσε να εξυπηρετείται πριν την 31/12/2016, θα μπορεί να προσέλθει στην τράπεζά του και να αναδιαρθρώσει το στεγαστικό του με τους ως άνω περιγραφόμενους όρους. Τα πιστωτικά ιδρύματα θα μπορούσαν να εισάγουν επιπλέον κριτήρια επιλεξιμότητας (εισοδηματικά, περιουσιακά) πέραν του χαμηλού υπολοίπου οφειλής. Τα κριτήρια θα πρέπει να είναι απλά, βασισμένα σε αντικειμενικά δεδομένα, ώστε κάθε δανειολήπτης να γνωρίζει αμέσως αν είναι επιλέξιμος. Αντίστοιχα, η επιδότηση του επιτοκίου από το κράτος θα μπορούσε να δίδεται υπό προϋποθέσεις, π.χ. ο δανειολήπτης να πληρεί τα κριτήρια επιλεξιμότητας του νόμου Κατσέλη. Θα τεθεί εύλογος χρονικός περιορισμός, το προϊόν-ρύθμιση θα είναι διαθέσιμο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (π.χ. έξι μήνες) ώστε να υπάρχει κίνητρο για ταχεία απόκριση από την μεριά των δανειοληπτών.

    Η ρύθμιση θα είναι αναστρέψιμη. Η ακύρωσή της, εφόσον ο δανειολήπτης δεν ανταποκριθεί σε περισσότερες από δύο συνεχόμενες μηνιαίες δόσεις, θα προσφέρει ισχυρό κίνητρο συστηματικής συνέπειας στην εξυπηρέτηση της ρυθμισμένης οφειλής.

    Οι ως άνω όροι της ενιαίας τυποποιημένης ρύθμισης είναι προφανώς ενδεικτικοί, η εξειδίκευσή τους θα προκύψει από διαβούλευση μεταξύ των 4 συστημικών τραπεζών ώστε το σχήμα να είναι τραπεζικά ορθολογικό και νομικά καλά επεξεργασμένο. Σε συνεννόηση βεβαίως με την ΤτΕ, το ΤΧΣ, την ΕΚΤ και κυρίως τον SSM και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να μη τίθενται ζητήματα ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων". 

    Σε κάθε περίπτωση λοιπόν, είναι σημαντικό να υπάρχει επικοινωνία, ιδέες, προτάσεις. Και κυρίως δράση! Όχι αύριο... τώρα! Που θα διασφαλίσει και την ανάκτηση της αξιοπιστίας του τραπεζικού συστήματος. Και αυτό το έχει ιδιαίτερη ανάγκη και το Χρηματιστήριο που έχει υποστεί σημαντική ζημία από τις επιθέσεις που έχουν δεχθεί οι τραπεζικές μετοχές. Σε σημείο που πλέον να πλήττονται χωρίς να υπάρχει κανένας ουσιαστικός λόγος και οι μετοχές ομίλων υγιών και σημαντικά αναπτυσσόμενων. Πρέπει να γίνει από όλους κατανοητό ότι υγεία στην οικονομία δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς υγεία του τραπεζικού συστήματος. 

    dimitris.papakonstantinou@capital.gr 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων