Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 01-Οκτ-2018 00:01

    Γιατί καταρρέει το οικονομικό κλίμα

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Παπακωνσταντίνου 

    Ο δείκτης οικονομικού κλίματος μειώθηκε οριακά τον Αύγουστο και υπέστη καθίζηση 4 μονάδων τον Σεπτέμβριο, δηλαδή τον μήνα της "εξόδου" από τα Μνημόνια, της "αλλαγής σελίδας" και των πρωθυπουργικών εξαγγελιών από το βήμα της ΔΕΘ.

    Ποια είναι η αιτία; Γιατί καταρρέει ο βασικός "πρόδρομος" δείκτης που αποτυπώνει το πώς αφουγκράζεται η αγορά και οι καταναλωτές τις εξελίξεις στην οικονομία;

    Γιατί, πολύ απλά, δεν πείθονται. Η πτώση έχει να κάνει με την ψυχολογία της αγοράς.

    Η ώθηση που θα περίμενε κανείς να καταγραφεί στις προσδοκίες της βιομηχανίας, των κατασκευών, αλλά και του κλάδου των υπηρεσιών, που έχουν το τεράστιο "ατού" της τουριστικής έκρηξης, δεν ήρθε.

    Αντιθέτως, αυτοί οι τρεις κλάδοι είναι που υπέστησαν την πίεση. Οι μετρήσεις αποτυπώνουν την απαισιοδοξία και την κατήφεια τους.

    Αυτό που συνέβη είναι, βεβαίως, το εντελώς αντίθετο από αυτό που περίμενε η κυβέρνηση. Είναι αντίθετο με το "κλίμα" που επιχειρεί να μεταφέρει στις παρουσιάσεις που έκανε στους επενδυτές και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.

    Οι ενδείξεις υπήρχαν από πριν: από τα στοιχεία του ΑΕΠ ή του "παγώματος" του ΠΔΕ για να φαίνονται μεγάλα τα πλεονάσματα.

    Αλλά τα στοιχεία για το κλίμα είναι πολύ πιο "φρέσκα". Οι αναλυτικές μετρήσεις ανά κλάδο που έστειλε ο ΙΟΒΕ στην Κομισιόν δείχνουν ότι ο βιομηχανικός δείκτης υποχώρησε κατά 6 περίπου μονάδες, κυρίως λόγω μείωσης των προσδοκιών για την παραγωγή και τις παραγγελίες. Ο κατασκευαστικός κλάδος υποχώρησε κατά 10 περίπου μονάδες, με τους εκπροσώπους του να μιλούν για μεγάλη πτώση στην οικοδομική δραστηριότητα, ενώ οι πιέσεις συνεχίζονται για τρίτο μήνα στις υπηρεσίες.

    Υπάρχουν και πεδία που καταγράφουν συγκρατημένη άνοδο, περιορίζοντας την πτώση του Γενικού Δείκτη: το λιανεμπόριο και –κυρίως– ο δείκτης της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.

    Οι καταναλωτές, όμως, στηρίζουν τις ελπίδες τους όχι στην "τσέπη" τους (καθώς βλέπουν μείωση καταθέσεων), αλλά στην προοπτική να βρουν δουλειά: περιμένουν τις νέες θέσεις εργασίας.

    Μόνο που, όταν απαντούσαν στο ερωτηματολόγιο, αγνοούσαν ότι οι εργοδότες, βιομήχανοι και κατασκευαστές, έβλεπαν μείωση απασχόλησης τους επόμενους μήνες...

    Φαύλος κύκλος...

    dimitris.papakonstantinou@capital.gr 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων