Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 01-Οκτ-2018 00:06

    Ο Μασκ νίκησε, αλλά η Tesla έχασε

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Liam Denning

    Ο Έλον Μασκ μόλις απέφυγε μια σφαίρα. Είναι η Tesla που φέρει, όμως, τα σημάδια.

    Λίγες ημέρες μετά τη μήνυση από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς στον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Tesla Inc. -μια ενέργεια που χαρακτήρισε ως "αδικαιολόγητη"- ο Μασκ προχώρησε σε συμβιβασμό. Χωρίς να παραδεχτεί κάποιο αδίκημα σε σχέση με τους περίεργους ισχυρισμούς του ότι προετοίμαζε να βγάλει την εταιρεία από το χρηματιστήριο τον Αύγουστο, ο Μασκ θα καταβάλει πρόστιμο ύψους 20 εκατ. δολαρίων και θα παραιτηθεί από τη θέση του προέδρου για τουλάχιστον τρία χρόνια.

    Δεδομένης της προφανούς ισχύος της καταγγελίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, με τόσες αποδείξεις να έχουν γραφτεί και μεταδοθεί από το ίδιο το  χέρι του Μασκ, αυτό σίγουρα μετριέται σαν νίκη γι’ αυτόν. Το πρόστιμο είναι ασήμαντο σε σχέση με την αξία του ποσοστού συμμετοχής του στην Tesla ύψους 8,9 δισ. δολαρίων. Στην ουσία, απέφυγε το να του απαγορευτεί να είναι στέλεχος εισηγμένης επιχείρησης, όπως επιζητούσε η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

    Το ότι έχασε την προεδρία μπορεί να δυσαρεστεί τον Μασκ. Πρακτικά, όμως, είναι πολύ νωρίς για να πούμε αν θα υπάρξει τόσο μεγάλη διαφορά στην πραγματικότητα. Ο διαχωρισμός των ρόλων και η έλευση ενός νέου προσώπου που θα μπορέσει να αναδιαμορφώσει το διοικητικό συμβούλιο ώστε να ασκεί πραγματικό έλεγχο στον CEO, συνιδρυτή και μεγαλύτερο μέτοχο είναι η ελάχιστη ανάγκη της Tesla όσον αφορά τη διακυβέρνησή της.

    Αλλά μένει να δούμε ποιος θα γεμίσει πραγματικά την κενή θέση. Η προσθήκη δύο ακόμη ανεξάρτητων μελών στο συμβούλιο, όπως προβλέπεται στο διακανονισμό, μπορεί να δώσει σε κάθε υποψήφιο κάποια ελπίδα για την άσκηση πραγματικής εξουσίας. Αλλά τα τουλάχιστον τρία χρόνια αποκλεισμού του Μασκ και το ότι -για πολλούς υποστηρικτές του- η εταιρεία έχει το πρόσωπο του Μασκ, μπορεί επίσης να αποτρέψει τους αληθινούς "σκληρούς” παίκτες από το να αναλάβουν αυτό που ίσως τελικά καταλήξει σε μια ανούσια δουλειά.

    Η ραγδαία συρρίκνωση της αποτίμησης της Tesla την Παρασκευή - σχεδόν 14%, ή 7,3 δισ.- αναμφισβήτητα έπαιξε κάποιο ρόλο στην επίλυση του ζητήματος το Σάββατο το βράδυ. Φαίνεται εξίσου πιθανό ότι, με το "σύννεφο” πάνω από τον Μασκ να έχει φαινομενικά ξεθωριάσει, οι μετοχές θα ανακάμψουν τη Δευτέρα.

    Θα έπρεπε; Όσοι με διαβάζουν συχνά, θα ξέρουν ότι είμαι σκεπτικός όσον αφορά την αποτίμηση της Tesla το τελευταίο διάστημα. Ακόμα και μετά την πτώση της Παρασκευής, η μετοχή εξακολουθούσε να διαπραγματεύεται 94 φορές πάνω από τα προβλεπόμενα non GAAP κέρδη του 2019. Θα ήθελα να τονίσω εδώ ότι μια τέτοια αποτίμηση έμοιαζε άτοπη, δεδομένης της ανησυχίας για έναν CEO που βρισκόταν πραγματικά αντιμέτωπος με το ενδεχόμενο να αποκλειστεί από τη διοίκηση της εταιρείας, αφότου παραπλάνησε τους μετόχους της, αλλά νομίζω ότι όλοι γνωρίζουμε πια ότι οι μετοχές της Tesla δεν λειτουργούν με αυτόν τον τρόπο.

    Εκείνοι που αγοράζουν με την ευκαιρία αυτής της τελευταίας εξέλιξης στην ολοένα και πιο περίπλοκη υπόθεση της Tesla θα πρέπει να ξεδιπλώσουν το "κουβάρι” της ιστορίας και να αναγνωρίσουν τα πράγματα για αυτά που είναι. Δεν υπάρχουν δικαιολογίες εδώ. Ο Διευθύνων Σύμβουλος εξέθεσε την επιχείρησή του σε νομικό κίνδυνο μέσω ενός γελοίου ισχυρισμού ότι έχει μια συμφωνία στα χέρια του, για λόγους που παραμένουν ασαφείς. Έχει πλέον απλώς διευθετήσει ένα μέρος αυτών των κατηγοριών (οι αγωγές των επενδυτών παραμένουν και η συμφωνία αυτή δεν φαίνεται να αποκλείει την περαιτέρω διερεύνηση από το Υπουργείο Δικαιοσύνης) και διατήρησε την κύρια δραστηριότητά του στην εταιρεία.

    Οι μεταρρυθμίσεις στη διακυβέρνηση της εταιρείας - συμπεριλαμβανομένου του ελέγχου στις συνήθειες του Μασκ στο Twitter- είναι ευπρόσδεκτες παρενέργειες. Αλλά θυμηθείτε, είναι απλά παρενέργειες. Και δεν είναι αυτό που θα πυροδοτήσει οποιοδήποτε ράλι τη Δευτέρα το πρωί. Μάλλον, θα είναι η ανακούφιση των υποστηρικτών του Μασκ ότι παραμένει στη θέση του "οδηγού”.

    Η ανακούφιση αυτή θα αγνοήσει, όπως πάντα, τον σοβαρά αδύναμο ισολογισμό και τα περίεργα πράγματα που συμβαίνουν στην Tesla (για παράδειγμα, την πρόσφατη απαίτηση του Μασκ να κατασκευάζει η εταιρεία δικά της φορτηγά για να ανακουφιστεί από την "κόλαση των logistics"). Πάνω απ' όλα, θα αγνοήσει το γεγονός ότι προκάλεσε μόνος του μια κρίση που δεν θα έπρεπε ποτέ να είχε ξεσπάσει.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων